خبرگزاري فارس: دبير شوراي برنامهريزي مدارس علوم ديني اهل سنت با اشاره به تأكيد مقام معظم رهبري درباره مدارس ديني اهل سنت گفت: آنچه امروزه براي حوزههاي علميه شيعي در نظر گرفته شده، براي حوزههاي علميه اهل سنت نيز در نظر گرفته شده است.
به گزارش خبرنگار آيين و انديشه فارس، دبيرخانه شوراي برنامهريزي مدارس علوم ديني اهل سنت بر اساس مصوبه سال 1386 شوراي عالي انقلاب فرهنگي تشكيل و نخستين جلسه آن در 21 تيرماه همان سال برگزار شد. بر اساس مصوبه مذكور، اعضاي اين شورا هر سه سال يكبار انتخاب ميشوند كه البته در انتخابات اخير، همه اعضا در سمت خود ابقا شدند و تنها يك نفر از سمت خود بركنار شد. به بهانه فرا رسيدن سالروز چهارمين سال تشكيل شوراي برنامهريزي مدارس علوم ديني اهل سنت، گفتوگويي با حجتالاسلام والمسلمين «محمدصادق عربنيا» دبير اين شورا انجام داديم تا عملكرد سه ساله اين شورا را بررسي كنيم. مشروح اين گفتوگو در پي ميآيد. * شوراي برنامهريزي مدارس علوم ديني اهل سنت 13 عضو حقيقي و حقوقي دارد حجتالاسلام عربنيا در ابتداي اين گفتگو درباره ضرورت تشكيل دبيرخانه متبوع خود ابراز داشت: بر اساس نيازي كه جامعه روحانيت و علما و مدارس علوم ديني اهل سنت داشتند، اين مركز در متن نظام مقدس جمهوري اسلامي تشكيل شده است تا بتواند نيازهاي آموزشي و پژوهشي حوزههاي ديني مدارس اهل سنت را پاسخگو باشد و درباره تأييد مدارك تحصيلي آنان، توسعه و گسترش مدارس اهل سنت و ارزيابي مدارك تحصيلي دانشآموختگان خارج از كشور تصميمگيري كند. وي خاطرنشان كرد: در اين شورا 6نفر از علماي اهل سنت حضور دارند كه توسط نمايندگان وليفقيه در مناطق مختلف كشور انتخاب ميشوند و به عنوان «اعضاي حقيقي» اين شورا هستند. ماموستا عبدالرحمن خدايي(نماينده مردم كردستان در مجلس خبرگان رهبري)، مفتي اعظم شيخ عبدالكريم محمدي (از علماي اهل سنت هرمزگان)، شيخ عبدالعزيز قاضيزاده (از علماي اهل سنت فارس)، مولوي عبدالصمد ساداتي (از علماي اهل سنت سيستان و بلوچستان)، آخوند محمد عابديكر (از علماي اهل سنت گلستان) و مولوي شرفالدين جاميالاحمدي(از علماي اهل سنت خراسان) اين اعضا را تشكيل ميدهند. حجتالاسلام عربنيا درباره «اعضاي حقوقي» اين شورا نيز گفت: حجج اسلام عليمحمدي (سرپرست سازمان اوقاف و امور خيريه و رئيس شوراي برنامهريزي مدارس ديني اهلسنت)، محمود محمدي عراقي (نماينده شوراي عالي انقلاب فرهنگي)، عبدالكريم بيآزار شيرازي (رئيس دانشگاه مذاهب اسلامي)، سيدموسي موسوي (نماينده وليفقيه در استان كردستان) و محمدحسن رباني بيرجندي (استاد حوزه علميه مشهد) به همراه بنده ساير اعضا را تشكيل ميدهند كه در مجموع 13 عضو ميشود. دبير شوراي برنامهريزي مدارس علوم ديني اهل سنت ادامه داد: حكم اعضاي شوراي برنامهريزي هر سه سال يكبار تمديد ميشود و به همين مناسبت، نخستين جلسه دوره جديد را در بيستويكم تيرماه جاري برگزار ميكنيم. *در حال حاضر، آمار كل مدارس علميه اهل سنت در كشور به 235 مدرسه ميرسد حجتالاسلام عربنيا افزود: اين شورا به خوبي نشان داده است كه هيچ دخالتي در حوزههاي علميه اهل سنت نداشته است و ندارد و استقلال حوزههاي علميه اهل سنت نيز به هيچ وجه با تشكيل شوراي برنامهريزي مخدوش نميشود و كارهاي اين شورا به صورت بسيار خوبي طراحي شده است. وي بيان داشت: در ابتداي فعاليتهاي شوراي برنامهريزي مدارس علوم ديني اهل سنت، شبهات و ابهاماتي در ذهن علماي اهل سنت بود كه با تشكيل جلسات و پيگيريهاي مداوم مرتفع شد و در حال حاضر نيز تعداد كل مدارس علوم ديني اهل سنت نيز در كشور به 235 مدرسه ميرسد كه تحت پوشش اين شورا هستند و نزديك به بيستهزار طلبه و استاد در سامانههاي شوراي برنامهريزي، ثبتنام شدهاند كه از حمايتهاي مادي و معنوي اين شورا برخوردار شدهاند. وي در پاسخ به اين سؤال كه چگونه علماي اهل سنت راضي شدند تا زير نظر شورايي كه حداقل نصف اعضاي آن شيعه هستند، همكاري كنند؟ گفت: جماعت اهل سنت، يك جمعيت متنابهي از شهروندان ايراني هستند و اين شورا به منظور احساس ايجاد يك خلأ در ميان طلاب و علماءشان ايجاد و تأسيس شده است و اصلا مباحث مذهبي در اين شورا مطرح نميشود و همينطور كه يك مركز مديريتي براي حوزههاي علميه شيعي است، براي طلاب اهل سنت نيز اين شورا وجود دارد و در حال حاضر دغدغههايي كه در ابتداي كار وجود داشت نيز مرتفع شده است. دبير شوراي برنامهريزي مدارس علوم ديني اهل سنت تأكيد كرد: هنوز در آمارگيريها از لحاظ مذهبي، آمار و سرشماري دقيقي از مدارس وجود ندارد، اما تاكنون مدارسي كه تحت پوشش شوراي برنامهريزي نباشند، يافت نميشود؛ البته يك استاندارد ايدهآلي براي مدارس علوم ديني اهل سنت در نظر گرفته شده است كه با اعمال آن، بيش از 75 درصد از اين مدارس اهل سنت، داراي اين استاندارد ايدهآل نيستند. حجتالاسلام عربنيا اظهار داشت: منظور از استاندارد مورد نظر در حقيقت همان ميزان تعداد استاد و طلبه، كيفيت فضاي آموزشي، وسعت مكان و ملزومات جنبي و تجهيزات آموزشي و پژوهشي است كه بايستي در اختيار طلاب قرار بگيرد، اما با مشورت بزرگان و علماي اهل سنت قرار بر اين شد، مدارسي كه هنوز به اين ايدهآل و استاندارد نرسيدهاند، حذف نشوند تا مرحله به مرحله، خودشان را بر اساس واقعيتهاي موجود و با كمك تلاش شوراي برنامهريزي به آن استاندارد برسانند و سطح فضاي آموزشي و پژوهشي خود را بالا بياورند. *بنابر نظر مقام معظم رهبري، حوزههاي علميه شيعه و سني از امكانات و امتيازات مشابهي برخوردارند وي با اشاره به تأكيدات مقام معظم رهبري درباره مدارس ديني اهل سنت خاطرنشان كرد: يكي از تأكيداتي كه مقام معظم رهبري در كردستان و مناطق مختلف به آن پرداختهاند اين است كه آنچه امروزه براي حوزههاي علميه شيعي در نظر گرفته شده، براي حوزههاي علميه اهل سنت نيز در نظر گرفته شده است و در حال حاضر تقريبا تمام مدارس از امكانات و امتيازات مشابهي برخوردار هستند. دبير شوراي برنامهريزي مدارس علوم ديني اهل سنت گفت: بخشي از بودجه اين مجموعه از طريق مركز خدمات حوزه علميه قم تأمين ميشود و بخش ديگر آن كه به عنوان حقالزحمه اساتيد و مدرسين و ائمه جماعات است، از طريق دبيرخانه شوراي برنامهريزي تأمين ميشود؛ از طرفي يكي از مزاياي تشكيل شوراي برنامهريزي، تكفل پيگيري اتهاماتي است كه بيدليل به مدارس علوم ديني اهل سنت نسبت داده ميشود. حجتالاسلام عربنيا خاطرنشان كرد: بهترين مكانيزمي كه ميتوان براي نيازهاي منطقي و معقول جامعه اهل سنت طراحي كرد اين است كه مباحثي را كه مربوط به شئون ديني و مذهبي اهل سنت ميشود را به خودشان واگذار كرد تا علماءشان در كميتهها تصميمگيري كنند و در حال حاضر هيچ طلبهاي از اهل سنت، دغدغهاي مبني بر اينكه زحماتش در زمينه دوران تحصيلياش به هدر رود، ندارد و مدارك تحصيلي آنان نيز به موقع در اختيار آنان قرار ميگيرد. وي افزود: بايد واقعيتهاي موجود در كشور را پذيرفت و متناسب با آن واقعيتها، كم كاريهاي گذشته را جبران كرد، البته بايد يك اعتماد طرفيني و تعاملي برقرار شود كه اگر در هر مكان و زماني خللي از سوي افراد، اعم از حوزوي و غير حوزوي رخ داد، متناسب با آن خلل، برخورد شود. *تعامل بين حوزههاي علميه شيعه و سني بسيار ضعيف است دبير شوراي برنامهريزي مدارس علوم ديني اهل سنت بيان داشت: هنوز گزارش كاملي از سوي اين شورا، خدمت مقام معظم رهبري ارائه نشده است اما عملكرد اين شوراي برنامهريزي تقريبا با عدم لحاظ كردن بعضي از موارد، عملكرد نسبتا قابل قبولي را داشته است؛ طلابي كه قبل از تأسيس شوراي برنامهريزي تحصيل كردهاند و هنوز مداركشان را دريافت نكردهاند، تبيين و روشن شده است و مدارك دانشآموختگان خارج از كشور نيز ارزيابي شده است. حجتالاسلام عربنيا گفت: انشاءالله با آغاز سال تحصيلي 91-90 درجهبندي و سطحبندي حوزههاي علميه اهل سنت را اعلام خواهيم كرد تا متناسب با درجههايشان از امكانات تعريف شده در مصوب شوراي برنامهريزي برخوردار شوند و سطحبندي اساتيد و مدرسان نيز تقريبا مراحل نهايي را خود گذرانده است. وي در ارتباط با متون درسي حوزه علميه اهل سنت خاطرنشان كرد: شوراي برنامهريزي در واقع هيچ دخالتي در متون درسي آنها ندارد اما وظيفه اين شورا، تطبيق متون درسي با شاخصهايست كه ميخواهند به طلاب اهل سنت مدرك بدهند؛ از طرف ديگر، متأسفانه تعامل بين حوزههاي علميه شيعه و سني بسيار ضعيف است و ارتباط مطلوبي ميان اين دو وجود ندارد، البته اين تعامل جزء اهداف نهايي و كلاني است كه در اختيار شوراي برنامهريزي قرار دارد.
نظرات شما عزیزان:
.: Weblog Themes By Pichak :.